Supplement yang boleh dan tidak boleh untuk ibu mengandung

Assalamualaikum para pembaca blog semua :)

Hari ini saya nak berkongsi serba sedikit mengenai supplement/vitamin yang sangat digalakkan oleh ibu hamil mengambilnya dan juga supplement/vitamin yang tidak digalakkan untuk ibu hamil.
Apabila mendapat perkabaran yang kita telah berjaya hamil merupakan saat-saat yang paling indah dan menggembirakan. Secara automatik kita akan terpikir makanan apa yang perlu kita ambil untuk menjaga kesihatan badan dan juga bayi dalam kandungan. Vitamin yang sangat digalakkan diambil oleh ibu hamil adalah Klik di sini
Untuk pengetahuan semua terdapat beberapa supplement/vitamin yang tidak digalakkan ibu-ibu hamil mengambilnya.


Supplement/ Vitamin yang PERLU DIELAKKAN oleh ibu mengandung:

ALFALFA

- ia adalah sejenis herba, antara kemungkinan yang tidak diingini adalah berlakunya kontraksi awal. Namun bagi ibu yang tandem nursing semasa hamil, anda dibolehkan mengambil alfalfa tetapi dengan langkah berjaga- jaga

VITAMIN A

- Pengambilan yang berlebihan boleh menyebabkan kecacatan. Ambil kurang daripada 5000IU sehari

VITAMIN E

- vitamin E sebenarnya dapat menguatkan rahim (bagus untuk ibu hamil) tetapi pengambilannya perlu dikawal. Penggunaan vitamin E semasa hamil perlu mendapat nasihat doktor anda.

Antara vitamin-vitamin lain yang PERLU DIELAKKAN ibu mengandung:

  • Colagen powder
  • Vivix
  • GLA complex
  • Herblax
  • Nutriferon
  • Cinch Shake
  • Carotomax

Vitamin2 yang tinggi antioksidan tidak digalakkan diambil di awal kandungan dikhuatiri si ibu akan mengalami risiko keguguran. Biasanya diawal kehamilan, imunisasi ibu memang rendah kerana hendak memberi laluan bayi membesar dalam rahim si ibu. Pengambilan vitamin yang meningkatkan antioksida boleh memberi risiko keguguran pada janin tadi. Maka, vitamin yang tidak boleh diambil seharusnya dihentikan sebaik sahaja mengetahui si ibu telah mengandung.

Maka sebelum anda membeli apa jua vitamin, pastikan konsultasi diberikan agar pengambilan vitamin memberi kesan kesihatan yang optimum.



Best regards,

No comments:

Post a Comment