Bahaya makanan GMO- Genetically Modified Organism


Pernahkah anda melihat label "non-gmo"? Apa itu GMO?

Secara mudahnya genetically modified organism atau Organisma Ubahsuai Genetik adalah satu teknik kejuruteraan genetik untuk mengubah fungsi dan pertumbuhan makanan. Benih-benih yg terhasil dari teknik ini menjadikan tanaman dapat hidup lama dan kuat terhadap serangan serangga, cuaca extreme dan bakteria.

GMO (Genetically Modified Organism), mengubah suatu genetik organisma dengan  mempergunakan ilmu pengetahuan tentang teknik perubahan genetik. Ilmu pengetahuan tentang teknik ini, umumnya dikenal sebagai teknologi recombinant DNA, menggunakan molekul DNA dari sumber berbeza, iaitu mengkombinasikan ke dalam satu molekul untuk menciptakan satu gen baru.


Walaubagaimanapun teknik ini mendatangkan keburukan terhadap hasil tanaman itu jika di makan haiwan atau manusia. Berdasarkan kajian makanan-makanan berasaskan GMO menjadi penyebab kepada beberapa penyakit antaranya iaitu:

1. Punca kanser
2. Alahan / allergic
3. Toxic
4. Anti-gizi.

Sekalipun ia menguntungkan pengusaha tanaman ia sangat tidak baik untuk pengguna. Sebab itu di Amerika misalnya kacang soya gmo mereka hanya ditanam dan dieksport ke luar dan sama sekali tidak digunapakai dalam negara.



Sekarang, banyak masyarakat Amerika menggunakan makanan yang mengandung beberapa bentuk dari GMO seperti jagung. Penelitian telah menunjukkan bahwa penggunaan herbicide atau pesticide boleh menjadi punca mutasi sel pada tubuh manusia yang pada akhirnya akan menyebabkan penyakit tumor dan pelbagai jenis kanser.

Beberapa negara telah berjaga-jaga dan mulai memboikot eksport utama Amerika yang meliputi GMO seperti sayur-sayuran, produk tenusu,  dan produk daging untuk alasan spesifik, kerana tidak ada pembahasan yang kuat akibat jangka panjang dari teknik GMO ini.

Apa yang akan terjadi kalau semua makanan GMO yang dijual telah mengandung pestiside sedangkan kita tidak boleh mengesan, merasakan atau mencium baunya, bahkan tidak ada peringatan pada labelnya, dan tiba-tiba setelah sepuluh tahun kita mengidap penyakit kanser? Atau apa yang akan terjadi kalau seorang ibu hamil memberi makan pada bayinya dengan ubat pembasmi serangga (pesticide)?

Mungkin menggunakan makanan organik akan lebih baik, meskipun harganya menjadi lebih mahal dari pada kita harus melakukan rawatan dan kemoterapi pada harga yang jauh lebih mahal daripada memakan makanan GMO. Mencegah lebih baik dari mengubati..




Ingin tahu lebih lanjut mengenai bahaya makanan GMO  boleh klik BAHAYA MAKANAN GMO

Jemput tonton video ini : genetic engineering

Diharap dengan pededahan serba sedikit ini dapat membantu membuka mata kita sebagai pengguna untuk memilih makanan yang lebih selamat. Pilih kerana kesihatan bukan kerana murah.. 
Lebih rela keluar duit yg lebih sedikit atau rela keluarkan duit beribu-ribu kerana ingin mengubati penyakit. Tepuk dada tanya hati..

ESP shaklee merupakan produk soya yang bukan GMO (NON-GMO) jadi anda tidak perlu ragu-ragu kerana esp shaklee tidak merbahaya pada kesihatan, malah memberi kebaikan dalam jangka masa panjang.. jadilah pengguna yang bijak!!!



Sebarang pertanyaan boleh hubungi saya 012 502 7002



Best regards,

No comments:

Post a Comment