Hipotiroidisme - 6 cara rawatan remedi dirumah

Hipotiroidisme - 6 cara rawatan remedi dirumah


Hipotiroidisme (tiroid tidak begitu aktif) adalah satu keadaan di mana kelenjar tiroid tidak menghasilkan cukup hormon-hormon tertentu yang penting.

Simptom :-

  1. Keletihan.
  2. Kelesuan.
  3. Berat badan yang tidak diketahui puncanya.
  4. Sembelit.
  5. Lemah otot.
  6. Kolesterol tahap darah tinggi.
  7. Lebih berat daripada tempoh biasa haid.
  8. Kuku rapuh dan rambut.

Ujian dan diagnosis

  1. Ujian darah - mengukur tahap TSH dan tiroksin
Rawatan dan Dadah
  1. Rawatan standard untuk Hipotiroidisme melibatkan penggunaan harian hormon sintetik tiroid levotiroksina.
Komplikasi
  1. Goiter.
  2. Masalah jantung e.g kegagalan jantung.
  3. Kemurungan.
  4. Neuropati Peripheral.
  5. Myxedema (kehidupan jarang mengancam keadaan


Oleh kerana kebanyakan daripada kes-kes hipotiroidisme adalah ringan , ia boleh dirawat di rumah. Terdapat banyak ubat semula jadi yang boleh membantu dalam mencegah, mengawal dan merawat masalah kesihatan ini.

Berikut adalah top 6 remedi rumah untuk Hipotiroidisme .

1. iodin

Iodin adalah penting untuk memastikan berfungsi dengan kelenjar tiroid. Jadi, mereka yang menghidap hipotiroidisme perlu menambah pengambilan iodin. Tahap iodin badan anda boleh ditingkatkan dengan sumber semula jadi termasuk iodin dalam diet anda. Antara sumber-sumber tersebut adalah yogurt, ikan, daging , telur , makanan laut, kentang , daun parsli , lobak , pisang , oat dan garam. Selain makan fdari sumber semula jadi iodin anda juga boleh cuba makanan tambahan. Sumber makanan tambahan yang terbaik semula jadi iodin adalah rumpai laut atau rumpai laut yang boleh dibeli dari kedai-kedai makanan kesihatan. Sebelum mengambil sebarang makanan tambahan, adalah lebih baik untuk berunding dengan doktor untuk mengetahui mengenai jumlah dos badan anda memerlukan .


2. Rumpai Laut Tilmisan @ Bladderwrack @ alga
Tilmisan @ Bladderwrack adalah sejenis rumpai laut yang bagus digunakan oleh mereka yang mengalami hipotiroidisme untuk meningkatkan fungsi kelenjar tiroid mereka . Tilmisan ini mengandungi jumlah yang tinggi iodin dan sangat baik untuk fungsi tiroid. Tilmisan herba juga boleh membantu dalam rawatan sakit artritis , sembelit , bronkitis, dan keresahan. Pakar mencadangkan mengambil 200 mg Tilmisan bladderwrack suplemen setiap hari tetapi sebelum mengambil makanan tambahan itu adalah lebih baik untuk berunding dengan doktor.


3. Flaks Seed @ Flaxseed adalah biji / benih dari bunga flax (Linium Usistatissinum)
Biji flaks mengandungi jumlah yang baik Omega 3 asid lemak yang penting untuk berfungsi dengan lancar kelenjar tiroid. Inilah sebabnya mengapa mereka yang menghidap hipotiroidisme perlu mengambil kedua-dua biji flaks dan juga minyak biji flaks. Ambil satu sudu flaxseeds dan minum dengan air setiap hari sebelum makan. Pada masa yang sama anda juga boleh mengambil satu sudu teh minyak biji flaks setiap hari untuk meningkatkan fungsi kelenjar tiroid. Minyak biji flaks juga akan membantu dalam mencegah sembelit dan mengurangkan tahap kolesterol.


4. Halia
Halia merupakan sumber zink , magnesium dan kalium dan ciri-ciri anti -radang yang kuat boleh membantu dalam meningkatkan fungsi tiroid. Mereka yang mengalami hipotiroidisme boleh menggunakan halia dalam cara yang berbeza. Kepingan halia muda boleh ditambah dalam sup dan hidangan lain. Pilihan lain adalah untuk minum banyak teh halia panas. Untuk membuat teh herba ini, mengambil beberapa keping halia segar dan tambah ia kepada secawan air mendidih. rendam untuk beberapa minit dan kemudian tambah sedikit madu kepadanya. Anda boleh minum teh herba ini tiga hingga empat kali sehari. Halia jeruk juga boleh dimakan .


5. Minyak Kelapa
Minyak kelapa mengandungi asid lemak rantaian sederhana yang membantu dalam meningkatkan fungsi tiroid. Pada masa yang sama minyak kelapa membantu dalam meningkatkan kadar metabolisme badan. Sentiasa gunakan minyak masak kelapa dara organik tambahan untuk menikmati manfaat kesihatan . Anda boleh menggunakan minyak kelapa untuk memasak. Minyak kelapa adalah lemak tepu yang anda boleh makan dengan menambah kedalam susu. Setiap Hari amik dua sudu makan minyak kelapa dengan susu dan minum pada waktu pagi bersama-sama dengan sarapan pagi.


6. Sinaran Matahari Pagi
Cahaya matahari awal pagi adalah baik untuk kesihatan. Untuk membolehkan kelenjar tiroid anda berfungsi dengan cara yang sepatutnya , adalah penting untuk mendedahkan badan anda selama lima belas hingga dua puluh minit setiap hari kepada sinaran cahaya matahari awal pagi. Ini akan membantu untuk mengekalkan tahap vitamin D yang badan anda yang memainkan peranan penting dalam mengekalkan fungsi imun yang sihat dan metabolisme kalsium. Mereka yang mengalami hipotiroidisme perlu menjadikan ia satu tabiat dengan bangun pada waktu pagi dan melakukan senaman yang sihat seperti berjalan di tempat terbuka. Dengan cara ini mereka akan mendapat cahaya matahari awal dan mendapat manfaat daripada latihan fizikal.



Kesihatan tiroid adalah penting, kerana jika tiroid tidak berfungsi dengan baik ia boleh membawa kepada kecacatan perkembangan atau pertambahan berat badan. Ada jenis makanan dan buah-buahanserta sayuran adalah penawarnya, jadi memakan makanan yang betul akan membantu menyokong tiroid anda untuk memastikan ia kekal dalam keadaan baik.

Lobak
mengandungi jumlah yang cukup beta- karotena yang merupakan pelopor untuk vitamin A di dalam badan. Jika anda adalah rendah vitamin A , keupayaan anda untuk menghasilkan tiroid merangsang hormon ( TSH ) adalah terhad . Vitamin ini diperlukan oleh badan untuk menukar T4 untuk T3.

Vitamin B -kompleks
yang diperlukan untuk fungsi tiroid yang baik. Timun mengandungi vitamin B , maka ia adalah pilihan yang baik untuk menyuburkan kelenjar tiroid. Tanpa vitamin B tiroid dan kelenjar adrenal gagal merembeskan hormon mereka , dan tidak akan dapat menggunakan bahan mentah iodin dengan cekap untuk membuat hormon. Vitamin B adalah amat berguna pada individu dengan tiroid yang terlalu aktif.

Hipotiroidisme - 6 cara rawatan remedi dirumah


Bahan-bahan:

- 1 timun
- 5 batang saderi
- 5 lobak
- 1 cawan air kelapa muda
- 1 lemon

***Kalau Boleh Beli Yang Organik !

Jadikan Jus bahan di atas , dan gunakan air kelapa untuk menambah keenakkannya!

Selamat mencuba!!!


Shaklee juga mempunyai vitamin yang sesuai untuk mereka yang mengidap Hipotiriod.. klik HIPOTIROID untuk mengetahui vitamin yang sesuai.


Sebarang pertanya boleh hubungi saya 012 502 7002



Best regards,

No comments:

Post a Comment