Khasiat Halia yang kita kurang ambil tahu.


Halia merupakan sejenis makanan yang mudah didapati dimana-mana saja, terutama di pasar. Selain mudah didapati ia juga murah.

Halia adalah ubat anti-muntah yang efektif. Sifat halia yang panas ini dapat mengeluarkan peluh juga udara sebagai peransang peredaran darah, anti-inflamasi dan juga sebagai antiseptik. Selain itu juga bagus untuk menghangatkan badan ketika hujan.

Halia juga bagus untuk ibu-ibu hamil yang mengalami masalah 'morning sickness', muntah-muntah dan loya-loya.

Fungsi Halia:

  • Halia mengandungi magnesium, kalsium, dan fosforus bekerja bersama-sama dalam pembentukan tulang, peregangan otot dan transmisi saraf.
  • Kandungan mineral yang tinggi dalam halia menjadikan ia bermanfaat untuk masalah kejang otot, stres, tekanan darah tinggi, mual, serta gangguan pencernaan.
  • Kadar kalium yang tinggi mampu menjaga tubuh daripada masalah tulang reput, lumpuh otot lemah, bingung, kerosakan ginjal dan jantung.

Kegunaan Halia yang kita kurang ambil tahu adalah:

  1. Teh Halia - Ambil halia sebesar ibu jari org dewasa, tumbuk beberapa kali dengan lesung batu. Kemudian didihkan bersama secawan air selama beberapa minit. Tuangkan ke dalam cawan dan tambah 2 sudu madu dan kacau. Bagus diminum ketika panas untuk mengubati mual, mabuk, mengidam, sakit tekak, masalah perut, demam dan selesema.
  2. Loya, mabuk perjalanan, alahan hamil - Campurkan hirisan nipis halia kedalam jus, minum sebanyak 3 kali sehari. Untuk mabuk perjalanan elok diminum 1 atau 2 jam sebelum perjalanan.
  3. Otot, tulang dan sendi - Halia sangat efektif bagi mengurangkan bengkak. Cara-caranya adalah potong halia nipis-nipis, kemudian balut bahagian bengkak itu dengan halia. Cara ini dapat mengurangkan bengkak dan rasa sakit. Pada awalnya kita akan rasa panas, jadi berhati-hati dan jangan membiarkan ia semalaman. sekiranya tidak tahan dengan kepanasan lepaskan balutan. Gunakan selama mana kita tahan pada kepanasan itu.
  4. Menggigil dan selesema - Minum teh halia panas-panas dan tambahkan secubit serbuk kayu manis bagi menambah khasiat.
  5. Menghilangkan sakit kepala - Minum secawan besar teh halia panas.
  6. Teh halia untuk wanita - Teh halia memiliki khasiat penyembuhan luar biasa untuk semua organ wanita dan usus besar. Gunakan sepotong halia yang dihancurkan campurkan 2 cawan susu segar, 1 cawan air kosong dan kacau rata. Panaskan campuran tadi sehingga mendidih. Minum campuran ini sebanyak 2@3 kali sehari.

Sekiranya kita malas atau merasa leceh hendak menyediakan Teh halia, atau makan halia secara mentah, shaklee mempunyai produk yang boleh membantu iaitu Peppermint Ginger Plus. Ia bebentuk tablet yang mudah untuk dimakan. Boleh klik Peppermint Ginger Plus untuk mengetahu lebih lanjut mengenainya..

Sebarang pertanyaan boleh hubungi saya 012 502 7002


Best regards,

No comments:

Post a Comment